هیجان دانلود در پاتوق دی ال

دانلود آهنگ | فیلم و سریال | بازی و نرم افزار

هیجان دانلود در پاتوق دی ال

دانلود آهنگ | فیلم و سریال | بازی و نرم افزار

Open SUSE 13.1 منتشر شد

بعد از هشت ماه انتظار، نسخه ۱۳٫۱ توزیع محبوب اوپن سوزه با ۶۰۰۰ بسته مشترک برای ۵ معماری منتشر شد. میزکارهای به‌روز شده، کرنل جدید و بسته‌های جدید شبکه و سیستم‌های ابری از ویژگی‌های این نسخه هستند.

opensuse131kde-large_001

  

تغییرات این نسخه را در دو بخش سیستمی و ظاهری مرور می‌کنیم:

تغییرات سیستمی

این نسخه با پشتیبانی از معماری (AArch64 (ARM 64bit ارائه می‌شود. پشتیبانی از ARM 32bit نیز بهبودی قابل توجه داشته و ایمیج مخصوص Raspberry Pi نیز در دسترس است. GCC 4.8 با ویژگی‌های جدید گزارش خطا، آخرین نسخه glibc با پشتیبانی AArch64, C11 و Intel TSX Lock Elision، SDL2 و Qt 5.1 با ویژگی‌های QML و C++11 برای برنامه‌نویسان از دیگر بسته‌های به‌روز شده هستند. برنامه‌نویسان وب نیز از Rails 4, Ruby 2.0 و PHP 5.4.20 بهره‌مند هستند.

بر روی فایل سیستم Btrfs نیز به شدت کار شده و با وجود اینکه هنوز گزینه پیش‌فرض نیست، به عنوان فایل‌سیستمی پایدار اعلام شده و برای استفاده روزانه مناسب است.

این نسخه از اوپن‌سوزه با کرنل سری ۳٫۱۱ ارائه می شود که ویژگی‌های بی شماری را برای کاربران نسبت به نسخه پیشین این توزیع به ارمغان می‌آورد. از جمله:

بهبود ویژگی page reclaim به منظور بازدهی بهتر در ورودی و خروجی شدید

رهگیری بهتر منابع سیستم با حسابرسی مموری کرنل در قسمت memory resource controller و رهگیری مشروح دسترسی برنامه‌ها به صفحه‌های رم

ویژگی جدید Zswap به عنوان سواپ فشرده به منظور بهبود بازدهی در سیستم‌هایی با رم کم حجم

بهبودهایی در زمینه پایداری و بازدهی در Btrfs، ویژگی گنجاندن فایل‌های کم حجم در inode در فایل‌سیستم Ext4، پشتیبانی از Journal and Metadata Checksum در فایل‌سیستم XFS، حضور فایل‌سیستم جدید سامسونگ به نام F2FS مخصوص فلش مموری‌ها

پشتیبانی ابتدایی از NFS 4.2، الگوریتم جدید TCP Tail loss probe به منظور بهبود بازدهی انتقال‌های کوتاه و یک مکانیزم جدید برای low latency network polling

فلگ جدید (O_TMPFILE open (2 به منظور ساخت آسان فایل‌های موقتی امن، پشتیبانی از expanded namespaces و قابلیت ”labeled NFS” که نیتجه آن پشتیبانی کامل SELinux از NFS است

مدیریت دینامیک برق و ساسپند جدید برای تمام کارت‌های گرفیک Radeon از سری r600 به بعد (به دلیل آزمایشی بودن این ویژگی، در این نسخه به صورت پیشفرض غیر فعال است)

systemd 208 مدیریت راه اندازی سرویس‌ها و دیمن‌های سیستم را بر عهده دارد. udev در این نسخه از systemd گنجانده شده است که ثمره آن پایداری نام‌گذاری دستگاه‌های ethernet بعد از ریبوت است.

نسخه ۱۳٫۱ برای Evergreen (نسخه پشتیبانی طولانی مدت) نیز انتخاب شده است که عمر پشتیبانی آن را به ۳ سال افزایش خواهد داد.

تغییرات ظاهری و میزکار

اوپن سوزه ۱۳٫۱ با GNOME 3.10 ، KDE 4.11 و Xfce 4.10.2 ارائه می‌شود.
از ویژگی‌های جدید GNOME 3.10 می‌توان به system status جدید، سیستم تعیین موقعیت جغرافیایی، پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا و چندین برنامه جدید و بهبود یافته از جمله Maps، Notes، Music و Photos اشاره کرد.
KDE 4.11 میزکار پیش‌فرض اوپن سوزه است که با پشتیبانی بلند مدت ارائه شده. سرعت بیشتر در جستجو، مدیریت فایل و مدیر پنجره، بهبود مدیریت سیستم چند مانیتوری، ویژگی جدید ارسال با تأخیر ایمیل و … از مشخصات این نسخه از KDE هستند. همچنین ادغام سازی جدید دستگاه‌های اندروید در میزکار (مدیر فایل) و موزیک پلیر Amarok نیز در این نسخه به چشم می‌خورد.

برنامه‌های میزکار اپن سوزه ۱۳٫۱ را فایرفاکس ۲۵، لیبره آفیس ۴٫۱، Calligra 2.7 به همراه پشتیبانی بهتر از LATEX و تولباکس‌های بهبود یافته، نسخه جدید برنامه نقاشی دیجیتال Krita با طراحی دوباره ابزار ترنسفورم، ماسک‌های سیاه و سفید و ابزارهای انتخابی، فایل فرمت جدید، پشتیبانی از مدیریت رنگ، و برنامه‌های جانبی دیگر تشکیل می‌دهند.

 لازم به ذکر است که قسمت جدیدی برای مستندسازی اوپن سوزه در وبسایت این توزیع قرار گرفته است که از این نسخه به بعد تمامی مستندات در این آدرس قرار میگیرند.

برای دریافت اپن سوزه به این آدرس مراجعه فرمایید.

 منبع: linuxreview

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد