با ورود محتوای دیجیتالی به زندگی روزمره افراد و افزایش اهمیت آن در امور مختلف، صنعت محصولات دیجیتال هم شاهد تحول بزرگی است.در واقع محتوای الکترونیک و دیجیتالی حالا کم کم صنعت سختافزار را هم تحت تاثیر قرار داده است و طراحی و اصل این محصولات را نشانه رفته است.
درست به همین دلیل است که وقتی قرار باشد ترکیبی از محتوای دیجیتالی، ارتباط با اینترنت و تماشای تلویزیون را با هم داشته باشیم، پدیدهای به نام تلویزیونهای هوشمند به وجود میآید که اتفاقا توجه بسیاری از کاربران سرتاسر دنیا را به خودشان جلب کردهاند.
این پدیده نوظهور دنیای تکنولوژی اتفاقا محبوبیت خوبی هم پیدا کرده است و به همین دلیل انتظار میرود بازار پر رونق و رقابتی را در آینده نزدیک ایجاد کند. جدیدترین تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است، هم این موضوع را تایید میکند.
بر اساس این تحقیقات بازار جهانی تلویزیونهای هوشمند تا سال ۲۰۱۶ به ارزشی برابر ۲۶۵ میلیارد دلار میرسد. در واقع کارشناسان و تحلیلگران بازار تلویزیون چنین رشد سریع و قابل توجهی را از مدتها قبل پیش بینی کرده بودند.
به این ترتیب انتظار میرود بازار جهانی تلویزیونهای هوشمند در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ با متوسط نرخ رشد ۱۷ درصدی رشد کند و به ارزش ۲۶۵ میلیارد دلاری برسد.
حجم صادرات جهانی تلویزیونهای هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۱ برابر ۶۴ میلیون دستگاه بوده است که پیش بینی میشود این میزان با متوسط نرخ رشد ۱۹ درصدی تا سال ۲۰۱۶ به ۲/۱۵۳ میلیون دستگاه برسد.
این در حالی است که ارزش این بازار در پایان سال ۲۰۱۰ تنها برابر ۸۶ میلیارد دلار بوده است. حجم صادرات بازار جهانی تلویزیونهای هوشمند هم تا پایان سال ۲۰۱۰ برابر ۶/۴۳ میلیون دستگاه بوده است.
مانند موبایلهای هوشمند، تلویزیونهای هوشمند بعضی از سرویسهای مبتنی بر اینترنت را به کاربرانش ارائه میدهد که کاربران تلویزیونهای معمولی امکان دسترسی به آنها را ندارند. از این نظر بسیاری تلویزیونهای هوشمند را بیشتر شبیه به کامپیوترهای شخصی با کیفیت گرافیکی بالا میدانند.
با این اوصاف تلویزیون هوشمند به تلویزیونی گفته میشود که سرویسهای مفهومی تحت اینترنت را به صورت محتوای ویدئویی روی تلویزیون ارائه میکند.
در حال حاضر شرکتهایی مانند LG، Panasonic، Samsung، Sony، Sharp، Philips، Toshiba، Haier و بعضی شرکتهای دیگر به طراحی و تولید انواع تلویزیونهای هوشمند میپردازند و سعی دارند سهم خودشان را از این بازار پر رونق و رقابتی بدست بیاورند.
با این حال اما بسیاری از کارشناسان این بازار معتقدند رونق بازار تلویزیونهای هوشمند تنها شرکتهای تولید کننده سختافزاری را تحت تاثیر قرار نداده و سود خوبی را نصیب تولیدکنندگان محتوا و حتی عرضهکنندگان هم میکند .